С НЕБА НА ЗЕМЛЮ

Печать
PDF

В этой публикации речь пойдет о чудесах и их последствиях. Потому что когда авиалайнеры с десятками пассажиров на борту совершают аварийные посадки в поле, и при этом все люди остаются живы, иначе как чудом это не назовешь. В истории российской авиации таких исключительных случая известно два.

Первый произошел 15 августа 2019 года, когда самолет избежал крушения, совершив аварийную посадку в кукурузном поле в Подмосковье. Другой был зафиксирован 12 сентября 2023 года, когда самолет был вынужден сесть на пшеничном поле возле деревни Каменка в Новосибирской области. Оба самолета принадлежали одной и той же авиакомпании – «Уральские авиалинии». Марки воздушных судов тоже были похожи: Airbus А320* под Новосибирском и A321 в подмосковье. И пилоты в каждом из этих случаев, по единодушным оценкам экспертов, сумели сделать невозможное, сохранив жизни людей. Вот только последствия для экипажей были разные. Но прежде чем перейти к ним, вернемся мысленно к чуду на пшеничном поле под Новосибирском.

В тот памятный сентябрьский день авиалайнер совершал рейс из Сочи в Омск. При заходе на посадку на аэродром в Омске экипаж изменил курс и направился в Новосибирск. Как выяснилось впоследствии, в самолете произошла утечка гидравлической жидкости из «зеленой» гидросистемы. На самолете три гидросистемы: «зеленая», «желтая» и «голубая». Каждая отвечает за работу определенных элементов самолета. При отказе «зеленой» гидросистемы наблюдаются отклонения в работе спойлеров и закрылков, поэтому посадочная дистанция может увеличиваться. Командир корабля отказался от посадки в Омске и выбрал новосибирский запасной аэродром, так как там взлетно-посадочная полоса 3 000 м, а в Омске – 2 500. Кроме того, в Новосибирске у компании имелась собственная ремонтная база, в отличие от Омска. Но до запасного аэродрома самолет не дотянул. Сигнал бедствия пилоты подали примерно за 200 км от Новосибирска, когда поняли, что топлива до аэропорта не хватит. Его не хватало и для того, чтобы вернуться в Омск. Тогда командир воздушного судна Сергей Белов принял решение совершить посадку на площадку, подобранную с воздуха, с выпущенными шасси.

Когда через пятнадцать минут после приземления самолета к нему прибыли представители экстренных служб, почти все 159 пассажиров, в их числе 23 ребенка и одна беременная женщина, уже покинули салон по аварийным надувным трапам. Вскоре вышли все, включая шестерых членов экипажа. Сергей Белов спустился последним, убедившись, что на борту никого нет. Нескольким пассажирам понадобилась незначительная помощь врачей. Но в целом у людей не оказалось ни единой серьезной травмы. Самолет не горел, внешне выглядел неповрежденным. В авиакомпании поначалу обещали его восстановить. Пилотам аплодировали все пассажиры и благодарили за спасение жизней. Они уверяли, что посадка была совершена на удивление мягко, и отмечали отличную работу бортпроводников.

Международный авиационный комитет (МАК) занялся расследованием причин авиапроисшествия. Новосибирский Следственный комитет проинформировал о возбуждении уголовного дела по статье 263 УК РФ «Нарушение правил безопасности движения и эксплуатации воздушного транспорта».

По результатам расследования, которое велось почти два месяца, причиной аварийной посадки стали ошибки пилотов. Экипаж не убрал выпущенное шасси, из-за чего началась утечка топлива. К этому добавился сильный встречный ветер, что также увеличило топливный расход. По словам летчиков, согласно индикации на мониторе шасси были убраны, а вот створки почему-то остались открытыми. Ошибка была не только в этом.

В отчете указано, что в баках самолета имелось 4 400 кг топлива. А значит, решение лететь в Новосибирск изначально было неверным, так как на это потребовалось бы 7 000 кг. Летчики этого не учли.

Однако Росавиацию заключение комиссии не устроило. Авиапроисшествие решили расследовать второй раз.

Тем временем в «Уральских авиалиниях» (генеральный директор Сергей Скуратов), не дожидаясь выводов специалистов, пилотов попросили уволиться по собственному желанию. Как пишут наши коллеги из «Московского комсомольца», Белов и Семенов отказались это сделать. А в Сети разгорелся нешуточный скандал. Все это время летчики, образно выражаясь, находились между небом и землей: в отпуск их не отправляли, до полетов не допускали.

Новый отчет появился несколько дней назад. Новшеством в нём стали страницы, посвященные недостаткам подготовки пилотов в «Уральских авиалиниях». Авторы документа рекомендовали «рассмотреть вопрос о соответствии занимаемым должностям летного директора и директора по качеству». Также было рекомендовано обучить летчиков правильно рассчитывать расход топлива.

Дополним, что самолет не могли вывезти с места аварийной посадки семь месяцев, так как он может взлетать только с ровной посадочной полосы. Всё это время компания платила владельцам поля арендную плату. Платили и за охрану. Восстанавливать авиалайнер на месте посадки посчитали нецелесообразным, и его решили разобрать на комплектующие. Жена второго пилота обратилась за защитой трудовых прав летчиков к президенту России.

А теперь вернемся в августовский день 2019 года. Airbus А321 выполнял рейс Москва – Симферополь. На борту было 226 пассажиров и 7 членов экипажа. В первую же минуту после вылета из московского аэропорта Жуковский в левый двигатель попала чайка, после чего он заглох. Тогда экипаж обратился к диспетчеру аэропорта с просьбой о возврате для посадки. Но тут птицы попали и во второй (правый) двигатель, отчего тот потерял две трети тяги. Разворачиваться и совершать посадку было уже невозможно.

Полностью заправленный А321 нес многие тонны топлива в баках, так как полет только начался. Когда самолет тяжелый, его посадочная скорость выше, а значит, выше шанс на аварию. Командир воздушного судна Дамир Юсупов принял решение: он отключил двигатели и с убранным шасси пошел на вынужденную посадку.

Авиалайнер совершил жесткую посадку «на брюхо» в Раменском районе Подмосковья, проскользив по кукурузному полю около двухсот метров. При посадке вылилась примерно тонна топлива. Но на этом всё и закончилось. На земле летчики своевременно обесточили все системы А321, предотвратив воспламенение заполненных топливом баков, а затем организовали эвакуацию людей. Все пассажиры и экипаж остались живы. За медицинской помощью обратились 74 человека, но госпитализировали всего одну женщину. Её травмы не представляли угрозы для жизни. Сам самолет при ударе не разрушился, но его несущие конструкции деформировались.

Глава правительства Дмитрий Медведев сразу же поручил Минтрансу подготовить документы для представления членов экипажа к наградам. На второй день после аварийной посадки президент РФ Владимир Путин присвоил командиру Дамиру Юсупову и второму пилоту Георгию Мурзину звания Героев России. Было отмечено, что летчиков наградили за «мужество и героизм, проявленные при исполнении служебного долга в экстремальных условиях». Остальные члены экипажа были награждены орденами Мужества. Дамиру Юсупову, ставшему широко известным, поступили предложения работы от ведущих мировых компаний-авиаперевозчиков, но он предпочел остаться в «Уральских авиалиниях». На экраны вышел художественный фильм о чуде на кукурузном поле.

В этом случае комиссия МАК также провела исследования. В отчете было указано, что основной причиной случившегося стало столкновение воздушного судна со стаей чаек. Однако действия летчиков при этом «имели признаки дезорганизации, непоследовательности, хаотичности». Эксперты установили, что экипаж совершил ряд ошибок на начальном этапе взлета. Так, Дамир Юсупов забыл после взлета убрать шасси, из-за чего самолет начал терять скорость и необходимую для ухода на второй круг высоту. Также КВС растерялся и включил автопилот, забыв снять усилия с педалей, что выключило автопилот через несколько секунд. Но эти выводы уже никого не интересовали. Награды были вручены.

Согласимся, в случае с авиапроисшествием под Новосибирском ситуация очень неоднозначна. В Подмосковье, где, казалось бы, виноваты чайки, по мнению комиссии, пилоты тоже повели себя не безупречно. Но ведь дальнейшие действия экипажей в сложившихся экстремальных условиях все эксперты признали героическими. А произведенные посадки оценили как уникальные. И это признание, пусть и в завуалированной форме, тоже можно найти в отчетах МАК. Летчики совершили почти невозможное: они сумели посадить самолеты на неподготовленную поверхность без человеческих жертв. Вспомним, когда 5 мая 2019 года авиалайнер SSJ-100 с избытком топлива попытался аварийно сесть в Шереметьево, он проломил ударом шасси о полосу крыльевые баки. Возник пожар, в котором погиб 41 человек. Оставшемуся в живых командиру воздушного судна присудили шесть лет лишения свободы в колонии-поселении и после выхода на свободу на три года запретили управлять воздушными судами.

Так почему же спасенные человеческие жизни оценили так по-разному? В одном случае пилотам дали высокие награды, а во втором попросили уволиться? И совсем уж непонятно отношение к работе бортпроводников. Одни получили ордена Мужества за проявленный героизм, а другие за те же действия – благодарность от руководства авиакомпании. Ситуация не просто неприятная, но, по мнению «Вестей», крайне несправедливая.

Общественность раскололась на два лагеря. Одни призывают наказывать пилотов и лишать авиакомпании за такие посадки лицензий, другие считают летчиков героями. О мужестве бортпроводников никто уже не вспоминает. И только спасенные пассажиры стараются не думать о том, что могло бы произойти, не сумей летчики посадить самолеты в поле. Они сохранили людям жизнь, и это главное.

И всё-таки тяжелый осадок остался. Напрашивается очень нехороший вывод, что в 2019 году «Уральские авиалинии» просто-напросто «прикрылись» наградами экипажа. После громких минут славы, выпавших на долю пилотов, руководство этой авиакомпании уже никто не беспокоил. Не случись аварийной посадки под Новосибирском, их «кухней» так бы никто не заинтересовался до сих пор. Теперь же «Уральские авиалинии» не просто оскандалились на всю страну. После второго отчета МАК, в котором отмечены и «недостаточная подготовка пилотов к экстремальной ситуации» и «недостатки в обеспечении безопасности полетов», они обязаны отреагировать на замечания. Как сообщили в пресс-службе этой компании, сейчас решается судьба летного директора и директора по качеству. Принимать решение об их соответствии занимаемым должностям будет принимать Совет директоров. Как говорится, и то хлеб.

Соб. инф.

* Airbus A320 – семейство среднемагистральных узкофюзеляжных самолетов для авиалиний малой и средней протяженности, разработанных европейским консорциумом «Airbus S.A.S».

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."