Космос, который мы разворовали?

Печать
PDF
Счетная палата завершила проверку самой передовой российской отрасли. Наш корреспондент побеседовал с аудитором Александром Пискуновым, руководившим этой масштабной работой.

Корр.: Александр Александрович, давайте не будем держать интригу, начнем с выводов...
А.П.: Главный итог: космонавтика – любимое дитя власти и народа, но дитя балованное. Это видно и по состоянию отрасли в целом, и по ее системообразующим структурам.

Необходимое отступление.
Принято считать: если бы космос достаточно финансировали – мы были бы впереди планеты всей. Аудиторы утверждают: космонавтике в последние годы грех жаловаться на недофинансирование. Только в 2006 году денег было выделено на 80 %
больше ранее запланированного. А всего объем финансирования Федеральной космической программы в 2006 – 2015 годах увеличен с 486,8 до 876,2 миллиардов рублей (только на 2013 год – больше 120 миллиардов руб-
лей)! А ведь на космос еще тратят деньги крупные инвесторы – Газпром, Минобороны, иностранные заказчики. Но «производственная база отрасли в основном остается устаревшей, в том числе система контроля и управления качеством. Что уж говорить о прорывных космических технологиях и результатах НИОКР», – делают вывод аудиторы.
Наглядный пример. Центр имени Хруничева – наш оплот в сфере космических услуг. В 60-е годы прошлого века
М. В. Хруничев в кратчайшие сроки создал ракету «Протон». А сегодня почти двадцать лет строится новый носитель – «Ангара». Только с 2009 по 2012 год государство вложило в Центр Хруничева в виде взносов в уставный капитал, инвестиций, субсидий, компенсаций за процентные ставки, государственных гарантий 27 миллиардов руб-лей – почти миллиард долларов! А предприятие имеет почти 75 миллиардов рублей кредиторской задолженности! Центр успешно исполняет роль международного перевозчика крупногабаритных грузов («Протоны» выводят на орбиту тяжелые спутники и модули МКС. – Авт.), а его финансовое положение все хуже и хуже.
В свое время Центр включился в международную кооперацию. Тогда считалось, что это принесет прибыль, которую мы будем расходовать и на гражданский космос, и на другие цели. Опять хотели как лучше, а получили обратный результат.
Справка. В 1999 году космический Центр им. М. В. Хруничева за 68 миллионов долларов передал американцам исключительные права на разработки и осуществление международных запусков не только «Протонов», но и всего будущего поколения «Ангары». При этом корпорация «Локхид-Мартин» предъявила собственные требования к характеристикам наших ракет-носителей. Сегодня у нас практически нет от них секретов в сфере космических технологий, на которые ушли значительные средства и усилия поколений ученых и конструкторов.
Аудиторы, вникнув в ситуацию, даже съязвили: «Центр Хруничева совершил почти что патриотический подвиг. 13 лет назад подписали соглашение с американцами, но держатся, ни одной ракеты им до сих пор не поставили».

СЕБЕ В УБЫТОК?
Корр.: Они что, не умеют деньги считать или воруют много?
«К сожалению, государственные, корпоративные и личные интересы за последние десятилетия очень слабо балансировались, – аккуратно строит фразу Пискунов. – Я не знаю, что принесло больший вред в России – коррупция и воровство или некомпетентность и ангажированность тех, кто готовил эти «странные» соглашения. И такая ситуация не только в Центре Хруничева! «НПО Энергомаш» в убыток себе поставляет лучшие в мире двигатели РД-180 для американских ракет среднего и тяжелого класса – Atlas 3 и Atlas 5. А эти ракеты выводят полезную нагрузку, в том числе, в интересах и Пентагона, и разведсообщества США».

Справка.
Двигатели поставляются в США не напрямую от «НПО Энергомаш», а через посредника – российско-американское предприятие «Амрос», зарегистрированное в американском офшоре. Там и оседает значительная часть прибыли. Другой факт: «НПО Энергомаш» продавало двигатели РД-171М для «Морского старта» по ценам ниже себестоимости и, по оценкам Роскосмоса, недополучило 777 миллионов рублей.

Корр.: Подождите, ракетные двигатели – не плюшевые мишки. И никто не остановил такие странные контракты, не сказал: стоп, тут ущемляются интересы России?
А.П.:  У нас нет скоординированной государственной политики, и не только в космической сфере. При Ельцине вынужденно делегировали исполнительным органам власти права и ответственность не только за реализацию, но и за формирование госполитики. В том числе в сфере ответственности президента. Фактически целые направления космической деятельности отданы в аутсорсинг корпорациям. Один из бывших руководителей Роскосмоса мне как-то сказал: «Я просто боюсь приезжать на некоторые предприятия». Правда, не объяснил, чего он боится.
Или вот история с приватизацией Центра имени Решетнева. (Здесь разрабатывают многие стратегические аппараты – от спутников связи и дистанционного зондирования земли до навигационных аппаратов. – Авт.)
Я помню, тогда председателем правительства был Фрадков. Он задал вопрос: государство от приватизации выиграет или проиграет? Внятного ответа он не услышал. Но Центр, в конце концов, приватизировали.
Что в результате? Спутники связи сейчас почти все заказываются за границей. Наши аппараты не в состоянии отработать на орбите гарантированные изготовителем сроки, каналы связи приходится арендовать у других стран.

Справка.
Отечественный спутник связи «Экспресс-АМ1» отработал на орбите менее 6 лет, «Экспресс-АМ2» – меньше 4 лет, «Экспресс-АМ11» – около двух лет. Аппараты следующего поколения «Экспресс-АМ4R», «Экспресс-АМ7» и «Экспресс-АМУ1» изготовлены французской компанией EADS Astrium.
У России многие годы нет национальной системы космических метеонаблюдений. Хотя в 2009 году запущен спутник «Метеор-М», а в 2011–  «Электро-Л». Но и у первого, и у второго аппарата после выхода на орбиту отказали важнейшие приборы. Росгидромет для составления прогнозов по-прежнему использует данные зарубежных спутников и по старинке с помощью 2200 телефонов – наземных метеостанций.
Один из двух запущенных уже в постсоветское время научных аппаратов – «Коронас-Фотон» – должен был проработать не меньше двух лет. Передавал информацию он меньше года.
Из выводов Счетной палаты: «Россия почти полностью утратила способность проектировать и изготавливать значительную часть приборов и узлов современного спутника».

Космонавты,  подвиньтесь!
А.П.: В космической отрасли назрели очень серьезные реформы. Я считаю правильным тяжело давшееся Рос-космосу решение изменить баланс между пилотируемым и непилотируемым космосом. У нас все эти годы львиная доля средств уходила на пилотируемый космос и обеспечивающую его наземную инфраструктуру. А какие важные для обеспечения конкурентоспособности и безопасности страны задачи таким образом выполняются? Вы знаете, что мы продаем все большее количество времени для проведения экспериментов на Международной станции иностранцам?
Корр.: Потому что у нас нет своих новых научных приборов, интересных экспериментов...
А.П.: Я помню первое совещание у Бориса Ельцина по организации Роскосмоса. Он задал вопрос: что будем делать с «Бураном»? Министерству обороны он нужен? Министерство говорит: «Да он нам никогда не был нужен.» «Он вообще кому-нибудь нужен?» - обращается он к другим министрам. Молчание. «Будем закрывать программу?» Выступает представитель НПО «Энергия»:
«Простите, мы вложили туда столько денег. Кто возьмет на себя ответственность за закрытие программы?» Ее подвесили на несколько лет.
И сейчас мы во многом являемся заложниками инерции популистских взглядов на космонавтику. Нельзя бесконечно эксплуатировать идеи и технологическое оборудование времен Сергея Павловича Королева. Сегодня мы делаем «Ангару», концепты и требования к которой были сформулированы 20 лет назад и не учитывают возможностей современных технологий.
Нам нужны новые конкурентоспособные носители и космические аппараты, исключительные права на которые должны принадлежать Российской Федерации, а не офшорным компаниям.

ТОЧКА НЕВОЗВРАТА.
Корр.: Александр Александрович, у вас нет ощущения, что точка невозврата нашей космонавтикой пройдена?
А.П.:  Думаю, нет. Живы еще «деды» и есть молодые амбициозные таланты. И это способно обеспечить инте-ллектуальный и технологический рывок. Пример – попытка сделать ракету «Русь М». Под руководством Баранова была сформирована единая команда из 500 конструкторов из самарского ЦСКБ «Прогресс», ракетного Центра имени академика Макеева в Миассе, РКК «Энергия» и других космических фирм. Очень быстро была создана система 3D-проектирования, позволившая сформировать прорывные конструкторские и технологические решения, обеспечивающие долгосрочный приоритет России.
Американцы в частной компании сделали корабль «Дракон», который уже слетал к МКС, хотя в это мало кто верил, создали ракету «Фалькон». Это серьезные инте-
ллектуальные вызовы. Мы еще способны отвечать на них.
Корр.: Но проект «Русь М» надолго закрыли...
А.П.:  По непонятным причинам. Мы не видели ни одного листа технико-экономического обоснования, почему этот проект надо было закрыть. Из 500 конструкторов осталось 200, которые сегодня модернизируют королевский «Союз».
Корр.: В выводах Счетной палаты есть принципиальный пункт – вернуть инженерный корпус к руководству предприятиями и отраслью. Вы считаете, есть такая возможность? У нас на многих предприятиях в начальстве бывшие генералы сидят...
А.П.:  Я сам генерал, почти 20 лет проработал на космодроме Плесецк, а в 90-е годы был одним из инициаторов создания космического агентства. Тогда должность руководителя мы предложили выдающемуся инженеру и организатору генерал-лейтенанту Рюмкину. Надо отдать должное Виктору Михайловичу, он отказался от назначения, предложив кандидатуру Юрия Николаевича Коптева, как безусловного авторитета в космической промышленности. Это не значит, что генералы – дураки. Но руководитель должен шкурой чувствовать технологию и организацию производства и применения крайне сложных и поэтому обреченных на нештатные ситуации космических систем.
В советское время самые высокие руководители, будь то Неделин, Устинов, Смирнов, не чурались идти к рабочим, технологам и инженерам, понимая реальный вклад каждого из них в успех проекта. А современным руководителям свойственно заблуждение, что стоит свистнуть – и сбегутся тысячи профессионалов, и надо только выбрать лучших. Да вы обсвиститесь, сейчас хорошего сварщика не высвистишь, не то, что конструктора.

Кто виноват?
Причин нынешней ситуации, по мнению Счетной палаты, несколько:
неэффективность сложившейся системы управления отраслью. Роскосмос – агентство, созданное в начале 90-х для того, чтобы сохранить отрасль в условиях развала оборонки, сегодня не соответствует ни масштабам и динамике решаемых задач, ни экономической ситуации. Сотня чиновников не в состоянии контролировать ситуацию. Не говоря уже о том, чтобы вести отрасль вперед. Деньги уходят на разрозненные федеральные целевые программы, не сбалансированные по целям и ресурсам, да еще и не согласованные между собой.
Развитие космонавтики определяется не столько интересами государства, сколько корпоративными и личными коммерческими интересами национальных и транснациональных фирм. Активно используются иностранные офшоры, сложные финансовые схемы которых недоступны не только Роскосмосу, но и Росфинмониторингу.

Что делать?
Сформировать целостную архитектуру  отрасли, отвечающую современным стандартам проектного управления.
Четко определить права и ответственность должностных лиц и организаций за выработку и реализацию госполитики в сфере космоса.
Обеспечить контроль и управление бюджетными средствами налогоплательщиков на всех этапах реализации космических программ и на всех уровнях кооперации, независимо от форм собственности и юрисдикции подрядчиков.
Воссоздать кадровый потенциал и культуру ракетно-космической отрасли от рабочего до генерального конструктора. Реанимировать отраслевую и вузовскую науку. Сформировать систему моральных и материальных стимулов, которые приведут в космонавтику талантливую молодежь.

 

Баннер

Радио онлайн


Новые коментарии

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."