ФАБРИКА СМЕРТИ

Печать
PDF
21 августа состоялись похороны Ольги Педченко и ее новорожденного сына, умерших 18 августа в первом родильном доме Петропавловска.
По информации представителя регионального министерства здравоохранения: «За жизнь женщины и ее малыша наряду с медицинским персоналом роддома боролись главный акушер гинеколог, сосудистый хирург и хирург краевой больницы, представители центра медицины катастроф и станции переливания крови. Имелись все необходимые лекарственные препараты. Но, к сожалению, спасти роженицу не удалось».
В роддоме комментировать ситуацию традиционно отказались.

В день похорон Ольги в роддоме № 1 умер еще один младенец, а 22 августа – следующий. Двойняшки родились недоношенными (30-31 неделя).
Шесть смертей за полтора месяца. 6 июля в роддоме № 2 умер новорожденный, 15 июля в роддоме № 1 врачи после кесарева сечения извлекли уже мертвого ребенка. 16 июля такой же случай произошел в Усть-Большерецкой районной больнице.
Губернатор камчатского края Владимир Илюхин потребовал разобраться в причинах гибели младенцев и поручил отозвать из отпуска министра здравоохранения Татьяну Лемешко
и главного врача ГБУ «Петропавловск-Камчатский городской родильный дом № 1» Елену Дорошенко для проведения служебной проверки их деятельности. Соответствующим письмом на имя прокурора Камчатского края Анатолия Князева губернатор призвал провести проверки по фактам гибели младенцев в родильном доме. Правительство Камчатского края обратилось также в НИИ акушерства, гинекологии и перинатологии имени В.И. Кулакова и в  Министерство здравоохранения РФ с просьбой дать экспертную оценку состояния системы родовспоможения в крае. Не исключено, что по результатам проведенных проверок будут приняты соответствующие кадровые решения.
Означает ли все вышесказанное, что местные эксперты не заслуживают доверия, а их оценка состояния системы родовспоможения несколько завышена? И что региональное министерство не способно правильно организовать работу всех  подведомственных учреждений? Наверняка, да.
«Вести» в течение трех лет пытаются привлечь внимание к ситуации в камчатской медицине. В течение трех лет мы пишем о том, что в этой сфере  катастрофическая ситуация, что необходимы большие и серьезные изменения. Ведь, если поток жалоб от пациентов не уменьшается, если пострадавшие в результате врачебных ошибок не находят ответы на свои требования в нашем минздраве, значит, не желает министр здравоохранения слышать эти жалобы, которые закономерно перетекают в СМИ, как в последнюю инстанцию
15 августа на встрече с жителями края, которая длилась в течение пяти часов, заместитель председателя камчатского правительства Валерий Карпенко периодически призывал присутствующих не обращаться в СМИ, а решать вопросы  непосредственно в минздраве края, Росздравнадзоре, страховой компании и у него в приемной, обличая журналистов в коньюнктурности и зарабатывании «очков» на «горе людей».
Почему же до сих пор жалобы в минздрав и лично господину Карпенко никак не отразились на качестве медицинской помощи? Как показывает практика, действенными рычагами оказываются только публикации по фактам некачественной, а порой и смертельной медицинской помощи, огласка судебного решения через СМИ. Только те случаи, которые стали предметом общественного обсуждения, получили хоть какой-то результат в виде судебного решения, да и той же встречи под давлением возмущенной общественности. Получается, что только огласка может хоть как-то повлиять на ход событий, хотя бы заставить систему нашего здравоохранения предпринять действенные шаги в сторону улучшения ситуации.
В течение трех лет мы постоянно твердим, что на Камчатке неблагополучно, мягко говоря, обстоят дела и с расследованием смертельных случаев в результате врачебных ошибок. Они ведь есть – ошибки. Но в нашей медицине правит круговая порука: министерство здравоохранения не находит причин для обвинения врачей, экспертизы проводятся в пользу заинтересованной стороны и назвать их независимыми довольно сложно. Страховые компании  за смерть новорожденных или утрату здоровья насчитывают какие-то смехотворные штрафы. В итоге постоянно получается, что в смерти младенцев всегда виновата их несостоявшаяся мать.
После ряда последних публикаций некоторые врачи первого роддома заявили (по информации пациенток), что будут отказываться от ведения родов и увольняться в коммерческие структуры. А что, в коммерческих структурах работают какие-то другие врачи? Если ты специалист, профессионал, то что это за капризы?! А если нет уверенности, что такая работа – по силам, то действительно, минздраву следует задуматься о замене таких специалистов. Стоит задуматься и о системе повышения квалификации наших врачей и о возможностях их обучения и обмена опытом. Понятно, что в нашем крае, «отрезанном» от «большой земли», есть проблемы с финансированием этого направления работы. Но ведь затем и существует  региональный минздрав, чтобы организовать, выстроить четкую профессиональную качественную систему здравоохранения. Если у руководителя данного министерства не хватает знаний в силу непрофильного не медицинского образования, а проблемы множатся как снежный ком, возможно, нужно просто заменить этого руководителя?
Рапорты госпожи Лемешко «о новых современных инновационных технологиях и нанотехнологиях, о преобразованиях, которые ожидают здравоохранение  края в ближайшем будущем, о модернизации здравоохранения края» мало чего стоят, если нет специалистов, умеющих работать на новейшем медицинском оборудовании, нет специалистов, умеющих в нужное время без потерь принять роды или провести операцию кесарева сечения, а в роддомах, по рассказам пациенток, творится форменное безобразие. Безразличие персонала к беременным женщинам, а иногда и откровенные хамство и грубость – об этом тоже не слышали в нашем минздраве?
И уж не дай Бог, роды придутся на праздничный или выходной день. Зная некоторые нюансы из рассказов рожениц, ситуацию можно объяснить: врачи не любят принимать роды вечером, в праздничные и в выходные дни, поэтому могут применить препараты, либо стимулирующие родовую деятельность, либо задерживающие ее, при этом не информируя об этом роженицу и не получив на то ее согласия. О плачевных результатах таких действий «Вести» также уже сообщали.  
Что же все-таки делает наш министр здравоохранения на своем высоком посту?
Есть ли какая-то реальная программа, план, назовем это как угодно, чтобы вывести нашу медицину из ее системного кризиса? Есть ли желание и готовность к открытому диалогу, который просто необходим, в первую очередь, самим медикам, как обратная связь с населением. Не пустые отчеты о состоянии камчатского здравоохранения, а конкретные ситуации, с которыми тщательно и подробно разбирались бы наши специалисты с тем, чтобы впредь не повторить ошибок, если выяснится, что они все же были допущены.
Возможно, плохо, что нет реальной информации о ситуации в системе (в данном случае) родовспоможения? Может быть, тогда бы врачи вели себя осторожнее, тщательнее выполняли бы свои обязанности?
Но сегодня официальная статистика осложнений в родах доступна только узким акушерским кругам. Последние открытые данные датируются 2004 годом. Сколько из погибших женщин и детей умерло по вине медиков, сказать нельзя – статистика врачебных ошибок у нас не ведется. Скрывается практически все, покрываются неправильные действия врачей, нет доверия актам официальных  экспертиз, имеются случаи исправления и подделки медицинских документов. Никогда ни краевой минздрав, ни одно медицинское учреждение не опубликовали в СМИ ни одного отчета о своей деятельности за год, который включал бы в себя и данные о результативности.
Так что может заставить недобросовестного врача работать хорошо? По каким критериям можно оценивать работу чиновников, ответственных за состояние нашего здравоохранения? Что уже сделано для того, чтобы в роддомах перестали умирать новорожденные? И что еще планируется для улучшения качества оказываемых медицинских «услуг»?
Трижды за полтора месяца смерть младенцев наступала вследствие поздно проведенной операции кесарева сечения, хотя, по заявлениям женщин, у них были показания к ее проведению. Получается, что наши доктора либо не хотят, по каким-то причинам, либо не умеют квалифицированно выполнять такую операцию. А, судя по тому, что в последнем случае после оперативного вмешательства умерла роженица, и ей не смогли помочь, – это уже как-то мало подходит под определение «случайность». Это больше похоже на закономерность. Оставим, конечно, расследование причин очередной смерти экспертам. Только вот мало кто верит, что результаты экспертизы, «тщательных проверок» и прочих мероприятий станут ощутимы в ближайшее время.
Чего не хватило нашим медикам, когда умерли один за другим два малыша (двойняшки, которых родила 15 августа 26-летняя женщина): реаниматолога, медицинской аппаратуры, знаний и умений? На дворе 21 век! Где-то выхаживают деток и при рождении на сроке менее30 недель. Но это где-то.     
И еще. Наверно, нашему министерству здравоохранения стоит подумать о том, чтобы в какой-то форме проинформировать наших женщин о том, что им, безусловно, пригодится в роддомах. Например, стандарты, по которым должны обслуживать беременных: какие и на каком сроке делаются анализы, обследования и прочее. Что делать, если врач «забывает» о необходимой диагностике. Или прописывает беременным дорогие лекарства, раскручивает на платные услуги, отказывается госпитализировать… В последнем случае врача надо пугать статьей 125 УК РФ — оставление в опасности.
Необходимы пояснения, как надо относиться к врачу и как грамотно защищать свои права при оказании медицинской помощи. Нужно уделить особое внимание законам, регулирующим оказание медицинской помощи – в частности, беременным. Здесь же, наверно, должны быть и образцы документов, необходимых для воздействия на медиков (жалоб, претензий и пр.).
Ведь часто именно незнание пациентками самых элементарных прав и обязанностей врача может привести к трагичным последствиям. Порой просто достаточно заявить о своей информированности, чтобы врач начал относиться к своей «работе» более щепетильно и ответственно.
И в такой информации нет ничего плохого: осведомленность вовсе не отменяет доверия к специалисту, скорее наоборот: позволяет аргументированно верить ему. Времена, когда безоглядное доверие доктору определяло отношения с пациентом, к сожалению, прошли. Сейчас важно не бояться заявлять о своих правах, а при необходимости – и защищать их, тем более, если речь идет о таком щепетильном вопросе, как беременность. Женщина, знающая свои права, иногда может спасти свою жизнь.  
И все же самое главное, на наш взгляд, нужно сделать неотвратимым наказание для врачей, по вине которых умирают или калечатся младенцы и роженицы:
– наказывать родильные дома не смехотворными суммами, как в случае с Еленой Силантьевой. После установления вины роддома № 1 в смерти ее сына, камчатский суд обязал выплатить потерпевшей 300 тысяч рублей.
– отстранить от должности главного врача родильного дома № 1 Елену Дорошенко, министра здравоохранения Камчатского края Татьяну Лемешко и заместителя правительства Камчатского края УЗИста Валерия Карпенко. Пока два последних функционера руководят камчатской медициной, мы полагаем, порядка в здравоохранении не будет


Татьяна СЕМЕНОВА.

 

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."