БЕЗ СУДА И СЛЕДСТВИЯ

Печать
PDF
Следствие по делу 38-летнего Владимира Тушинского, который, по информации Следственного комитета уже признался в убийствах Ольги Беспрозванной, Ульяны Никифоровой, Натальи Моисеевой, Кристины Орловой и Ирины Ходос, похоже, начало буксовать. Полторы недели назад следственное управление по Дальневосточному федеральному округу распространило заявление с просьбой дать о себе знать всех девушек и женщин, которых Тушинский подвозил на своем синем пикапе «Тойота Хай Люкс Сурф».
О причинах такого обращения говорят разное. Официальная версия – необходимо установить все преступления, совершенные Тушинским. По неофициальным данным у хабаровчан, которые сейчас ведут расследование, возникли проблемы с доказыванием ряда эпизодов по делу маньяка, которого уже окрестили «камчатским Чикатило».


Как и многих других маньяков, Владимира Тушинского поймали случайно. Его очередная расправа на остановке «Степная» в Пет-
ропавловске над 20-летней Ириной Ходос 16 февраля могла бы остаться нераскрытой, как и остальные преступления злодея, но помощь полицейским пришла откуда не ждали. Почти сразу после убийства по телефону 02 позвонил проезжавший в момент убийства мимо «Степной» мужчина, который сообщил, что видел припаркованный там пикап, причем запись с изображением стоящего у обочины автомобиля сохранилась на видеорегистраторе.
Тем не менее, на записи не был запечатлен номер машины, но и здесь оперативников поджидала удача. «Тойоту» узнал один из сотрудников дорожной полиции, который выезжал на аварию с ее участием. Тут же личность автовладельца была установлена. Им оказался примерный семьянин и ответственный работник моховской котельной № 3,
входящей в систему ОАО «Камчатскэнерго», Владимир Тушинский. В его машине полицейские нашли искусственную вагину, женские трусики, а также топор, охотничий нож, дубинку-электрошокер, пневматический пистолет и средство для самообороны «Удар». Задержали убийцу наутро следующего дня. С момента его последнего нападения на девушку прошло менее суток.
Безупречную на первый взгляд репутацию Тушинского омрачало лишь то, что в юности он был судим и отбывал срок за кражи и причинение побоев. В тюрьме получил кличку «Лысый». После освобождения не был замечен в преступной деятельности, нашел постоянную работу, женился на медсестре городского родильного дома № 1 и вырастил двоих детей. Соседи, знакомые и коллеги в один голос утверждали, что «такой хороший человек не мог никого убить». Оказалось, мог.
Доказательства того, что Ирину Ходос убил именно Тушинский, с самого начала были неопровержимыми. Волосы убийцы остались в намертво сжатом кулаке Ирины. А в ходе следственного эксперимента на следующий день после задержания прямо на месте преступления изверг подробно рассказал и показал, как убивал свою жертву. После этого показал место, где выбросил в окно автомобиля сумочку и телефон погибшей девушки, а также охотничий нож, – орудие убийства. Все это было найдено оперативниками.
Почти сразу, в самом начале расследования, камчатские следователи обратили внимание на множество совпадений, которые просто не могли быть случайными. Ирина Ходос стояла на остановке одна, когда на нее обратил внимание убийца. Ольга Беспрозванная перед своим бесследным исчезновением тоже вышла в безлюдном месте из пригородного автобуса. Работал Тушинский в районе Моховой, и именно там пропала так и не добравшись до дома Кристина Орлова, а также были найдены останки Натальи Моисеевой. Дом убийцы расположен на 14 километре елизовской трассы. Как раз там, где было найдено истерзанное тело Ульяны Никифоровой.
Когда «камчатскому Чикатило» стали задавать вопросы об этих девушках, он заговорил. И признался, что все пять убийств, над раскрытием которых около четырех лет бились и полиция, и Следственный комитет – его рук дело. Казалось бы, остается лишь закрепить доказательства, и дело можно передавать в суд. Преступления не без помощи случая, но все же раскрыты. Но как раз после признаний маньяка в расследовании стали происходить совсем уж странные вещи.
Главная из них – то, что почти уже раскрытое дело в приказном порядке было передано из камчатского следственного управления в следственное управление по Дальневосточному федеральному округу. Дескать, Тушинский совершил резонансные преступления, которые широко освещались в СМИ. А окончательно доказать его вину, якобы, могут лишь многоопытные хабаровчане.
Надо сказать, что такое решение у многих вызвало как минимум недоумение. Пока исчезновения и убийства девушек, имевшие, похоже, серийный характер, находились в разряде, выражаясь полицейским сленгом, «висяков», то есть долго нераскрываемых преступлений, следователи из Хабаровска не спешили взять на себя ответственность за поиск и разоблачение убийцы. Зато, когда преступника нашли, арестовали, водворили в СИЗО и, как выражаются полицейские, «раскололи», дальневосточное следственное управление оказалось тут как тут.
Но и на этом странности не закончились. Прибывший на Камчатку из Хабаровска руководитель следственной группы вообще особо не утруждал себя какими-либо следственными действиями. В ресторанах и ночных клубах его видели куда чаще, чем на местах преступлений или в изоляторе, где сидит Тушинский. Вместо поручений оперативным службам и сбора доказательств этот 36-летний «пинкертон» предпочитал купаться в паратунских бассейнах и в неимоверных количествах поглощать алкоголь. Этакое «дитя перестройки» со смещенными нравственными ценностями и ориентирами. После одного из дебошей он попал в полицейский участок, после чего был с позором уволен из следственных органов.
Вместо него назначили другого руководителя группы, а дальше получилось как в известной поговорке, где «у семи нянек дитя без глаза».
17 сентября будет ровно семь месяцев с того дня, как Тушинский был пойман. Но железобетонных доказательств его вины по трем из пяти вменяемым эпизодам, чтобы отправить преступника в суд, а затем, очевидно, и на пожизненное заключение, как не было, так и нет.
Люди, имеющие отношение к расследованию в камчатском следственном управлении, на условиях анонимности говорят, что в ведомстве ни у кого нет сомнений в том, что именно Тушинский совершил все пять инкриминируемых ему убийств, а может быть, и не только их. Маньяк подробно описывает места происшествий, одежду и поведение потерпевших. «У нас нет сомнений, что преступления совершал именно он. Некоторые обстоятельства, которые сообщил Тушинский, не мог знать никто, кроме него. Даже мы их не знали», – сказал наш собеседник в следственном управлении.
Летом это официально подтвердил журналистам и исполняющий обязанности руководителя следственного управления СК РФ по Камчатскому краю Александр Липало. На пресс-конференции он заявил, что на счету Владимира Тушинского «еще как минимум две жертвы, помимо тех, о которых уже известно». По словам господина Липало, изверг надругался над двумя несовершеннолетними девушками еще до 2010 года, то есть до тех пор, когда пропала Ольга Беспрозванная.
Между тем, сам Тушинский, почуяв, видимо, в тисках следствия слабину, начал юлить и водить следователей за нос. Он, в частности, раз за разом показывает места, где, якобы оставил тела Ольги Беспрозванной и Кристины Орловой, но отыскать их в ходе следственных экспериментов так и не удается. Останки этих двух девушек не обнаружены по сей день. Не вводит ли маньяк следователей в заблуждение сознательно, чтобы оттянуть судебный процесс на максимально возможный срок? Ведь он не может не понимать, что сидеть в петропавловском СИЗО куда комфортнее, чем в соликамской колонии «Белый Лебедь», где содержат приговоренных к пожизненному заключению.
С другой стороны, Тушинский заключил со следствием досудебное соглашение о сотрудничестве. Намереваясь, видимо, получить в суде снисхождение в обмен на признание своей вины. И показания он действительно дает, выполняя свою часть сделки со следствием. Вот только признание обвиняемого в содеянном в России больше не считается «царицей доказательств». А пока Тушинскому предъявлено обвинение в убийствах пяти девушек именно на основе его собственных показаний.
Между тем, практика показывает, что даже когда вина обвиняемого очевидна и ни у кого не вызывает сомнений, суд не прощает при сборе доказательств небрежности. Если вспомнить самого знаменитого советского и российского маньяка Андрея Чикатило, то он сознался в 56 убийствах, однако три эпизода в суде убедительно доказать так и не удалось. Эти преступления до сих пор официально числятся нераскрытыми.
По словам Оксаны Чередниченко, мамы пропавшей в 2010 году Ольги Беспрозванной, недавно она направила обращение по поводу этого дела на имя заместителя генерального прокурора РФ в Дальневосточном федеральном округе Юрия Гулягина. После этого следствие вновь активизировалось. Вероятно, отсюда и обращение дальневосточного следственного управления к жительницам полуострова, которых мог подвозить Тушинский на своем пикапе.
Мы пока не знаем, откликнулся ли кто-нибудь на призыв следователей о помощи. Хотя и само объявление выглядит как-то неоднозначно. Ведь подвозить кого-либо на личном автомобиле – не преступление. Или такая формулировка избрана, чтобы не травмировать тех, кто стал жертвой надругательств маньяка, но не стал ранее обращаться в полицию? Официальных комментариев по этому поводу от следственной группы не последовало.
Ход расследования и раньше не слишком подробно освещался в СМИ. Заявления людей в погонах по данному поводу были редки и скупы. Но после передачи этого дела в Хабаровск, дальневосточные следователи и вовсе будто выключили его из информационного пространства Камчатки. Правда, это не коснулось нашей газеты. Но, может быть, Следственному комитету пора уже провести брифинг для журналистов по «делу Тушинского», и объяснить, наконец, почему оно так необоснованно затянулось?

Дмитрий ЧЕРНОВ.

P. S.
После того, как Тушинский дал признательные показания, его жена уволилась и с детьми уехала с Камчатки. И, похоже, сменила фамилию. Быть женой насильника и убийцы, законченного подонка нелегко. Интересно, что она расскажет детям, когда они спросят, куда делся их папа? Кстати, ублюдочный мерзавец тесно дружил с редакцией одной из камчатских газет. Любил он богемные тусовки…

 

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."