Апокалипсис в Японии

Печать
PDF
Мощнейшее землетрясение произошло 11 марта утром у восточного побережья Японии. Согласно данным Геологической службы США (USGS), магнитуда подземного толчка в 14.46 (08.46 мск) на глубине 24,4 км в 373 км от Токио составила 8,9. Через 20 минут после первого в том же районе последовали новые толчки – магнитудой от 5,5 до 7,1. Еще два сильных толчка магнитудой 6,1 и 6,2 произошли 13 марта вечером.
Специалисты уже назвали землетрясение сильнейшим в истории Японии. Из-за небольшой глубины очага оно вызвало цунами, которое вскоре достигло островов Хонсю и Хоккайдо. В префектурах Мияги и Ивате на острове Хонсю высота волн превысила десять метров. По всему восточному побережью страны объявлено предупреждение о цунами. В 18 префектурах высота волн превысила три метра.
На восточном побережье страны Восходящего солнца обнаружены от 200 до 300 тел погибших в результате землетрясения. В первый день трагедии только в префектуре Фукусима без вести пропали почти 400 человек. Поступала информация о том, что в некоторых городах цунами увлекло за собой сотни жителей.
Посольство РФ не располагает данными о погибших и раненых россиянах. В связи с тем, что сейчас не сезон, в Японии находится незначительное число туристов из нашей страны. С теми из них, которые находятся в стране по линии турагентств, уже установлена связь, они вернулись в Москву.
Стихия парализовала работу аэропорта в Токио и вызвала серьезные затруднения в транспортном сообщении на значительной территории страны. Обесточены четыре миллиона зданий. Кроме того, в столице Японии обрушился шпиль телебашни. Аэропорт Сендай в префектуре Мияги был фактически смыт цунами, на записи с камер наружного наблюдения видно, как вода затапливает взлетно-посадочные полосы и перрон.
В префектуре Иватэ частично обрушилась автомобильная магистраль. По всей стране остановлено движение скоростных поездов, в городах образовались многокилометровые пробки. В портах стихия выбросила на набережные крупные пассажирские и грузовые суда. Один из кораблей с командой в 100 человек унесло в море от берегов префектуры Мияги. Также сообщается, что спасатели не могут найти пассажирский поезд, пропавший в одном из прибрежных районов.
Вечером в префектуре Фукусима прорвало дамбу, потоки воды обрушились на жилые дома. По последним данным Министерства обороны Японии, были разрушены 1,8 тыс. зданий.
В населенных пунктах по всей стране вспыхнуло множество сильных пожаров. В частности, горят нефтехранилища. В окрестностях Токио полыхает нефтеперерабатывающий завод. В прямой эфир телеканала NHK попали кадры мощного взрыва, произошедшего на этом объекте. По всей стране компании прекращают работу своих предприятий.
Российский пользователь Twitter под ником @japanreports сообщил о взрыве, произошедшем на химическом заводе в японской столице. По его информации, в результате аварии есть погибшие. Кроме того, взорвался и нефтехимический завод в префектуре Мияги.
Власти прибрежных префектур на острове Хонсю провели экстренную эвакуацию жителей. Было объявлено о немедленной эвакуации 20 тысяч человек в префектуре Вакаяма. В район побережья Мияги были направлены военные корабли.
В Японии до сих пор не установлено окончательное число погибших и пострадавших в результате землетрясения и цунами. Власти страны продолжают подсчитывать ущерб. Тем временем, в Интернете появляются все новые спутниковые фотографии населенных пунктов: бросаются в глаза горы обломков зданий, земли и глины, которые нанесло приливной волной. Большая часть прибрежных территорий, подвергшихся удару цунами, превратилась в болото.
По официальным данным, сейчас в списке жертв землетрясения и цунами – 2400 человек, еще тысяча числятся без вести пропавшими. К сожалению, эти цифры будут расти – в пострадавших регионах идут поисково-спасательные работы. Количество погибших там может достичь десяти тысяч. Более всего пострадал город Сендай – административный центр региона, в нем жили около миллиона человек. Там водой смыло целый жилой квартал и международный аэропорт. Гигантские волны цунами нанесли серьезный ущерб также в префектурах Ивате, Ибараки, Тотиги, Тиба и в Фукусиме, где волна прокатилась на пять километров вглубь побережья.
По последним данным из 12 японских АЭС на четырех из-за землетрясения была остановлена работа. Сейчас имеются три потенциально опасных зоны, расположенные вокруг аварийных ядерных реакторов.  На этих АЭС превышен радиационный фон.
Одна из них – АЭС в Онагаве – находится на удалении 400 километров к северо-востоку от Токио. Там повысился уровень радиации вокруг атомной станции, о чем власти страны незамедлительно сообщили в МАГАТЭ. Там объявлено чрезвычайное положение. Причины утечки радиации пока не установлены. Как сообщалось, на атомной станции в Онагаве после землетрясения произошел пожар. Этому инциденту был присвоен первый – самый низкий – уровень по семибалльной Международной шкале ядерных событий.
АЭС «Фукусима-1», расположенная значительно ближе к столице Японии, была закрыта, так как в результате подземного толчка магнитудой 9,0 была нарушена работа систем охлаждения ряда реакторов данной АЭС. В здании реактора номер один АЭС «Фукусима-1» в субботу рухнула внешняя стена, произошли другие разрушения внешнего корпуса здания, отмечено повышение уровня радиации, сообщил ранее оператор станции – Токийская энергокомпания. Реакторы первого и третьего энергоблоков пытались охладить. В них закачали морскую воду с добавлением борной кислоты. Но 13 марта на АЭС произошел новый  взрыв водорода. После него уровень радиации на объекте вырос в 4 раза. Также в воскресенье в районе АЭС «Фукусима-2» зафиксировали краткросрочное превышение допустимого уровня радиации примерно в два раза. Генеральный секретарь  правительства Японии Юкио Эдано заявил, что в одном из реакторов началось плавление.  Около 200 тысяч эвакуировали из района АЭС, 15 пациентов с дозами радиационного облучения выявлены в больнице, расположенной в 10-километровой зоне от «аварийной» японской АЭС «Фукусима-1».
На АЭС в префектуре Ибараки тоже отказала система охлаждения. Причиной отказа стала остановка насоса в охлаждающей системе блока японской АЭС «Токай-2». Станция «Токай-2» расположена в 120 километрах к северу от Токио. По поступившим данным, не работает один из двух насосов, подающих воду в бассейн контроля давления в ядерном реакторе. Второй насос по-прежнему функционирует, и проблем с охлаждением реактора нет.
Несмотря на это, российские специалисты уверены, что угрозы цепной ядерной реакции на японских АЭС пока нет.  
Отметим, что всего в сейсмоопасной зоне находиться 55 ядерных реакторов большой мощности. Ранее, в 2010 году в СМИ появилась информация, что половина атомных реакторов в Японии имеет проблемы. К такому выводу пришло правительство страны Восходящего солнца после оценки операционного статуса атомных реакторов на электростанциях. (При проверке учитывали такие факторы, как возникновение проблем, представлявших угрозу для безопасности, и количество радиации, которой подверглись работники).
Новое землетрясение магнитудой 6,2 произошло 13 марта на северо-востоке Японии. Национальное метеорологическое управление предупреждает о том, что опасность новых цунами на тихоокеанском побережье страны сохраняется.
Эпицентр нового землетрясения находился в Тихом океане вблизи побережья острова Хонсю, а очаг залегал на глубине 10 километров под морским дном. Подземные толчки ощутили жители 18 из 47 префектур Японии, в том числе и Токио.
Всего за последние двое суток на территории Японии зафиксировано свыше 280 землетрясений магнитудой от 3 до 7, сообщает ИТАР-ТАСС.
Предупреждения об угрозе цунами также были объявлены на Курилах (здесь волны могут достигать 3 м), в трех прибрежных районах Сахалина эвакуировали население, и почти во всем Тихоокеанском регионе – от Аляски до Латинской Америки.
На Курилах эвакуированы тысячи жителей. В двух населенных пунктах на Сахалине зафиксирован подъем уровня моря на два метра, еще в одном вода поднялась на метр. Толчки японского землетрясения ощущали и жители Южных Курил. Они продолжались около 3-х минут. Всего их было девять.
- Тряска была довольно ощутимая, - рассказала жительница Кунашира Татьяна Кузнецова, – качались люстры, дрожала мебель, звенела посуда... Каждый толчок был слабее предыдущего, по крайней мере, мне так показалось.
На курильском острове Шикотан зарегистрировано волнение и подвижки льда, что говорит о приближении волны.
Сахалинская область, как и Япония, располагается в одном из самых сейсмически опасных районов мира. Курильские острова беспрерывно «трясет» с 15 ноября 2006 года. Например, в январе 2007 года произошло катастрофическое землетрясение на острове Симушир (Средние Курилы) магнитудой более 8 по шкале Рихтера и с сильным цунами. К счастью, этот район Курил не заселен. Поэтому катастрофы с человеческими жертвами не было. Невельское землетрясение 2 августа 2007 года оставило без жилья 240 семей. В результате 2 человека погибли и 10 получили травмы. При не очень сильной магнитуде сотрясаемость составила до 8 баллов, произошло изменение рельефа (осыпи, поднятие морского дна).
Старожилы Курильских островов до сих пор помнят  знаменитое цунами  5 ноября 1952 года. Тогда на острове Парамушир после сильнейшего землетрясения в Тихом океане, близ островов Курильской гряды зародилась катастрофическая волна высотой около 20 метров. Она обрушилась на острова Парамушир, Шумшу, юг полуострова Камчатка. По данным архивных источников, цунами стало причиной гибели около 14 тысяч человек, в Северо-Курильске стихия погубила почти все население города – около 2 тысяч человек.  
Еще одно мощное землетрясение произошло ночью 28 мая 1995 на острове Сахалин. Землетрясение магнитудой около 7,6 полностью разрушило поселок Нефтегорск. Под обломками зданий погибли 2040 человек из общего населения в 3,5 тысячи. Также в ту ночь сильным толчкам подверглись города и поселки севера Сахалина. В городе Оха – центре Охинского района Сахалинской области – c населением около 30 000, толчки достигали силы не менее 6 баллов. Удар стихии не выдержали именно те 17 крупноблочных домов, которые не были предназначены для сейсмоопасных районов. В Нефтегорске дома рассыпались целиком, такого не было даже в Спитаке в 1988 году.
В последний раз тревога цунами объявлялась на Курилах после чилийского землетрясения 2 марта 2010 года. Однако была отменена, так как волна была едва заметной.
По данным Камчатского филиала Геофизической службы РАН, около 80 процентов сильнейших землетрясений мира происходит в бассейне Тихого океана. Поэтому тихоокеанское побережье Камчатки и Командорских островов наиболее подвержено воздействию цунами. Волны сюда подходят из цунамигенной зоны, которая расположена в Курило-Камчатском и Алеутском желобах, а также от удаленных землетрясений.
Одно из сильнейших землетрясений на Камчатке произошло 24 ноября 1971 года (магнитуда – 7.3).
Землетрясение практически не сопровождалось афтершоками. На территории Петропавловска-Камчатского при землетрясении в разных частях города наблюдалось: открывание и захлопывание незапертых форточек и дверей; сдвиг и падение легких (книги) и тяжелых (телевизоры) предметов, повреждение висячих люстр; испуг и паника среди населения; некоторые здания не пострадали, в других – наблюдались легкие (едва заметные трещины) структурные (вертикальные и горизонтальные трещины по швам стыковки стеновых блоков), конструктивные (значительные повреждения в штукатурке и перегородках) и конструктивные на грани обрушения (значительное разрушение перегородок) повреждения. Людьми, находившимися на улице, отмечался гул, раскачивание домов и кранов, деревьев и столбов, земля ходила волнами. На территории морского порта в мерзлом грунте и на асфальте образовались трещины от едва заметных до 10-15 см, в некоторых местах имела место просадка грунта. Во время землетрясения потрескался и разошелся лед (кое-где на 30-40 см) на Халактырском озере и в заливе около поселка Завойко. В 21 месте по городу имело место повреждение водопроводной сети и канализации. Все эти данные характеризуют землетрясение в Петропавловске-Камчатском как, в среднем, 6,5-7-балльное.
 
По материалам
российских СМИ
Баннер

Новые коментарии

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."