И ВНОВЬ ВИНОВАТЫ ПИЛОТЫ

Печать
PDF

Уходящий год на Камчатке ознаменовался рядом авиационных происшествий. Напомним, что первым из них было крушение самолета Ан-2, разбившегося 11 февраля 2022 года в районе села Северные Коряки. После выполнения взлета самолет Ан-2 перешел на снижение и столкнулся с земной поверхностью. Прибывшие к месту происшествия спасатели обнаружили, что самолет сгорел почти дотла, а два члена экипажа – командир воздушного судна и второй пилот – погибли.

Чтобы разобраться в причинах катастрофы, понадобилось 11 месяцев. Только в начале декабря Межгосударственный авиационный комитет опубликовал окончательный отчет по результатам расследования данного авиапроисшествия. В документе указано, что «отчет выпущен с единственной целью предотвращения авиационных происшествий. Расследование, проведенное в рамках настоящего отчета, не предполагает установления доли чьей-либо вины или ответственности».

Редакция ознакомилась с документом. Как мы и предполагали, двигатель работал не на полную мощность, самолет не успел набрать нужную скорость, что и привело к крушению. Но причиной этого было вовсе не замена авиационного бензина автомобильным, как мы предполагали поначалу («В» от 15.02.2022 года «Все ниже, и ниже, и ниже…»). Напомню, мы предположили, что борт мог быть заправлен автомобильным бензином АИ-95. «Авиационные и автомобильные бензины – не взаимозаменяемы, однако в некоторых случаях в авиационных моторах применяется автомобильный бензин с некоторыми ограничениями», – цитировала в упомянутой публикации наша газета мнение специалистов и предполагала, что правила, разработанные для случаев такой замены видов топлива, при заправке Ан-2 не соблюдались.

Однако согласно окончательному отчету самолет был заправлен авиационным бензином. На экспертизу было представлено топливо, отобранное в ходе осмотра посадочной площадки в селе Северные Коряки сотрудниками СК РФ и членами комиссии по расследованию из бочки, из которой заправляли Ан-2 перед вылетом. Гарантийный срок хранения бензина не превышал установленный.

Мощность двигателя упала совсем по другой причине – из-за ошибки, допущенной пилотами. «Наиболее вероятно, снижение мощности было обусловлено установкой перед взлетом переключателя магнето ПМ-1 в положение «1» вместо положения «1+2», предусмотренного РЛЭ (руководство по летной эксплуатации. – Прим. ред.)», – говорится в заключительной части документа. Другими словами, оба пилота при взлете Ан-2 не включили двигатель на полную мощность, хотя не могли не чувствовать, что самолет тяжело набирает высоту, и ему не хватает скорости, то есть мощности.

Вот как описывается в документе момент взлета Ан-2 со слов очевидца: «Перед взлетом лыжи примерзли. Второй техник отбил деревянным молотом. Самолет побежал. Взлетал самолет, по моему мнению, тяжело. После этого я обратил внимание, что самолет перестал набирать высоту и, наоборот, стал снижаться». Второй очевидец подтверждает его слова: «Взлет проходил в штатном режиме с пробегом по полосе в направлении от посадочной площадки в сторону леса. Двигатель работал в штатном режиме, не «чихал», посторонние звуки отсутствовали. После взлета самолет набрал высоту около 50 метров, в то же время взлетал самолет, по моему мнению, несколько тяжело. После этого самолет перестал набирать высоту и стал снижаться, а потом сравнялся с деревьями и скрылся под ними. Затем я увидел черный дым и понял, что самолет разбился. В воздухе самолет находился примерно три минуты».

Три минуты в воздухе – это много. Почему командир воздушного судна и второй пилот не перевели рычаг прибора в положение, при котором бы двигатель работал на полную мощность? В свое время «Вести» рассказывали о ситуации, когда пилоты самолета не услышали диспетчера малого круга потому, что не переключили тумблер в соответствующее положение. В результате самолет Л-410, совершавший 12 октября 2015 года рейс по маршруту Никольское – Усть-Камчатск – Петропавловск-Камчатский, едва не приземлился в елизовском аэропорту на аэробус, находящийся в начале взлетно-посадочной полосы аэропорта. Наша газета рассказывала: «Расследовавшая инцидент комиссия Федерального агентства воздушного транспорта РФ пришла к однозначному выводу: во время полета в кабине Л-410 место второго пилота занимал посторонний человек, имеющий, правда, летные навыки управления самолетом ЯК-40. К полетам в качестве второго пилота Л-410 он допущен не был. Настоящий правый летчик в это время находился в пассажирском салоне. Второй пилот при заходе на посадку должен был перенастроить радиостанцию на другую частоту, чтобы вести переговоры уже с диспетчером не «большого», а «малого круга». Эта операция требовала знания, где находится ручка настройки и как это сделать практически. Увы, при заходе на посадку радио не перенастроили, и поэтому связь с диспетчером была потеряна. На вопрос, почему летчики не ответили по аварийной связи, командир экипажа ответить ничего не смог. Как на месте второго пилота очутился совсем другой человек, объяснения тоже не последовало».

Правда, тогда так и осталось неизвестным, были трезвы пилоты или нет, потому что их никто не обследовал на наличие алкоголя в крови. В данном случае достоверно известно, что оба члена экипажа были трезвы – это доказывают медицинские сведения, приведенные в документе. Предположение, что во время крушения рычаг мог самостоятельно перейти в положение «1» настолько маловероятно, что его не стоит даже рассматривать.

В числе наиболее вероятных факторов, способствующих аварии, авторы отчета называют «длительные перерывы в полетах обоих членов экипажа перед аварийным полетом» и «недостатки в подготовке и взаимодействии членов экипажа, а также недостаточный уровень летной натренированности, что привело к потере контроля за скоростью полета». Уточняется, что перерыв в полетах на день авиакатастрофы у командира воздушного судна составлял более пяти месяцев, у второго пилота – более семи месяцев. Кроме того, согласно документу оба погибших летчика «наиболее вероятно, имели недостаточный уровень летной натренированности для выполнения полетов на самолете Ан-2».

Но есть еще одно обстоятельство, отмеченное в отчете, которое вызывает недоумение и оставляет вопросы.

В документе указано, что самолет, принадлежавший ООО «Камчатский кречет», перевозил продукты питания в интересах компании по маршруту: посадочная площадка Северные Коряки – населенный пункт Тымлат. Далее составители отчета пишут: «Со слов исполнительного директора ООО «Камчатский кречет», в воздушное судно было загружено около 1 000 кг груза. В связи с уничтожением наземным пожаром большей части груза произвести его контрольное взвешивание не представилось возможным». На наш взгляд, странно выглядит заключение специалистов, основанное на словах. Из документа непонятно, как осуществлялся весовой контроль при погрузке, и был ли он вообще. Если всё-таки был, то на каком оборудовании взвешивали тонну продуктов? И когда в последний раз проверяли это оборудование? Насколько точны его замеры? Всё это остается неясным. Почему комиссия не обратила на это внимание?

Представим на минуту, что пассажир приходит с сумками в аэропорт, говорит, сколько они, по его мнению, весят, после чего сдает свой груз в багаж, и сумки преспокойно загружают на борт. Звучит абсурдно. Но именно о таком абсурде поведал нам серьезный документ. Чем подтверждаются слова исполнительного директора о весе груза, кто, как и на чем взвешивал продукты, загруженные в Ан-2, и из чего вообще сложилась цифра – одна тонна, из отчета совершенно неясно. А между тем на этом факте строится очень важное утверждение.

В отчете указано, что общая заправка самолета на момент вылета составила 1 100 литров бензина. Комиссия делает вывод: «...исходя из приведенных выше веса груза и количества топлива, расчетная масса самолета на лыжном шасси составила около 5 500 кг, что соответствовало максимально допустимому значению, указанному в РЛЭ самолета Ан-2». То есть окажись вес груза чуть больше, чем сказал исполнительный директор компании, которой принадлежал самолет, борт был бы перегружен.

Но даже при условии, что директор сказал правду, самолет всё равно был загружен по максимуму, и летчики не могли не знать этого. Другими словами, первое, на что они должны были обратить внимание – это рычаг двигателя, который при такой нагрузке должен находиться в положении «1+2». То, что они не выполнили это условие, сделало полет последним в их жизни.

В заключение отчета комиссия представила рекомендации по повышению безопасности полетов. В них говорится о проведении дополнительных занятий с летным составом ВС Ан-2 по изучению действий при запуске, прогреве, опробовании и остановке двигателя, работе с органами управления топливной системы самолета и системы зажигания двигателя, по порядку действий при отказе (падении мощности) двигателя на взлете и выполнению вынужденной посадки. Предлагается также «рассмотреть целесообразность введения в РЛЭ самолета Ан-2 процедур дополнительного контроля со стороны экипажа за положением переключателя магнето ПМ-1 перед взлетом».

Вывод неутешительный: вопреки версии нашей редакции, катастрофа самолета Ан-2 в районе поселка Северные Коряки не стала исключением из общего правила. Летательный аппарат разбился по вине летчиков. Точно так же, как из-за ошибки пилота разбился летом этого года частный вертолет «Робинсон». Предыдущий, 2021 год, был еще более мрачным в отношении авиапроисшествий: разбился вертолет Ми-8 и погибли два человека; врезался в скалу возле поселка Палана пассажирский самолет Ан-26, и погибли 28 человек; утонул на Курильском озере Ми-8, и с ним вместе ушли на дно восемь пассажиров и один пилот; разбился вертолет К-27, и погибли пять человек.

Начиная с мая 1995 и по сентябрь 2021 года все авиационные катастрофы на Камчатке произошли по вине пилотов, среди которых были как начинающие летчики, так и опытные профессионалы. Не стала исключением из общего правила и катастрофа самолета Ан-2 в феврале этого года. Что заставляет пилотов действовать вопреки инструкциям и здравому смыслу даже в простых, не экстремальных ситуациях? Вопрос остается без ответа…

Соб. инф.

Подготовлено по материалам Камчатского информационного агентства «Вести».

Зарегистрировано Управлением Федеральной службы по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций по Камчатскому краю.

Свидетельство о регистрации КИА «Вести» ИА № ТУ 41-00291 от 21 октября 2016 года.

Адрес редакции: 683024,
г. Петропавловск-Камчатский,
ул. Владивостокская, д. 37.

������.������� PR-CY.ru


Backstage at the Rockettes' Radio City Christmas Spectacular Sagan Rose : "This is our reindeer costume, which is how we start the show. This is the only costume that we get in our dressing rooms upstairs. All of these bells are hand-applied — everything is so custom, they do an amazing job for us. The leggings have an ombré effect. It's the smallest details that make the biggest difference." Raley Zofko: "It goes all the way down into our custom-designed LaDuca reindeer boot to look like a hoof of the reindeer. But our favorite part of this costume is our antlers. And — surprise surprise, I'm giving away a little story — they light up at the end [of the number], and we control that. We have a button that we press on a specific count, to specific music, on a specific step." Rose, left, and Zofko. pre bonded hairRacked: How much works goes into fitting each costume to each girl? Sagan Rose: "We start rehearsals at the end of September, and we usually have our fittings a couple weeks before that. But the costume shop is working tirelessly all year. They're so good about it, even if it's the littlest thing — they want to make it so custom and nice for us, because we do spend so much time in them and have so many shows. They want to make sure that we're comfortable. I've been doing the show for eight years now, so they keep my costumes for me year after year. But, you know, things change, bodies change. And if I ever come back and need alterations, it's very easy." Raley Zofko: "And stuff happens throughout the season because we're moving. We're athletes in our costumes. If something unravels, they instantly fix it either during the show or after the show. Everybody is just so on it and professional, and it's what makes the show run smoother." Sagan Rose

: "This is my personal favorite. I just feel kinda sassy, like a cliché Rockette. I t's all about the legs — the numbers starts just from our feet to the top of our skirts showing. So that's the focus of this costume. This is pretty close to the original version when they started the 12 Days of Christmas number here, which I want to say was about 10 years ago. It's so pretty with the lights and the colors and everybody in line together. So they really haven't had to change much." Raley Zofko: "The mesh is different because everyone's skin tone is different, so the wardrobe and costume department custom-dye it. And then we have our head pieces that we have to pin on, and then we do a bunch of head turns to make sure that those are bobby-pinned...after our seven and a half-minute minute tap number, we do kicks, which is pretty exhausting. Our show shoes actually have this battery-packed mic that goes in between the heel." Sagan Rose: "So all the taps are live. We get notes that are like, 'Make sure the heel sound on count is clearer, or sharper, or faster, or together.'" Racked: You'll go out in costume a lot for charity and publicity. Where are some of the fun places you go? remy hair extensionsRaley Zofko: "I got to do the New York Presbyterian children's hospitals last year and it was so wonderful to talk to the children that just need some holiday cheer and love. We literally had a dance party with them, so we danced with all of the kids in our costumes and they were looking at us like, 'Oh my gosh!'" Sagan Rose: "I think it's always fun to do the Macy's Day Thanksgiving Parade. That's when I first saw the Rockettes. I'm from Kentucky, and my grandmother brought my family up to New York when I was little and I was like, 'I want to do that one day.' The parade is a fun place to be in costume because it's a tradition to have us there, and you feel like it's a really big honor." Raley Zofko: "I have friends and family that come up just for the parade. I'm from Alabama, and they fly all the way up to sit in the stands to cheer on the Rockettes." Raley Zofko : "'Soldiers' is my favorite number because it's been in the show since its inception. I feel like I am part of history when I put this costume on. W e have the jacket, we have the pants, and we have the two and a half foot-high soldier hat.

Sagan Rose: "Liza Minnelli's father [Vincent] designed this, and he choreographed the number. And we do the same choreography, wear the same costume. It's really cool because you can see that Raley and I are not the same height — she is closer to the center because she's a taller girl, and I am on the very very end of the line. And when we line up we all want to seem that we are the same height, so they custom-make these jackets and pants to your height. My jacket might be a little shorter than hers so that everything matches in line." Raley Zofko: "These pants are foam pants. Because back in the day, when I started the show, they starched-pressed the pants. They stood up on their own — those were very intense." Sagan Rose: "You walk a little straighter, a little stiffer, and it's easier to perform the 'Parade of the Wooden Soldier' routine with the costume like that. And then we have our tap shoes and these round little fabric cheeks that we put on. We go through about 30,000 of those in a Christmas season. Some girls tape them to their cheeks, but I do Vaseline, because my cheeks are sensitive to the tape." Raley Zofko : "We actually get notes if our solider hat isn't straight up and down. What we do is we put their head up against the wall, so that it lines up so and the back of the hat is straight. If someone's hat is too tilted or too back, it could throw off the line completely. We'll get hat notes, like, 'Raley, your hat was a centimeter back!'" Racked: When you're going from a costume like '12 Days of Christmas' that's all about the legs to being completely covered up as a wooden soldier, what does that change in the way that you're dancing or the way that you're presenting yourself? Sagan Rose: "The costume department and the designers take into consideration what movement we're doing in each number. So I don't feel hindered because the movement is fit for this costume, and the costume is fit for the movement. In rehearsals, we rehearse for a month and a half without costumes, and you get used to that. Then you put on the costumes, and it changes the way you dance." Raley Zofko: "Along with what Sagan is saying, I feel like they take into consideration the simplicity of 'Soldiers' or the extravagance of '12 Days.' In 'Soldiers,' it's just about the formations and the history of the number, so they don't need that much movement. And '12 Days' is very in-your-face, and the costume is accordingly descriptive in that fashion." Raley Zofko : "This is the 78-second change that we were talking about. We have our dress and the coats — right here we have green stripes but there's also red stripes as well. There are so many pieces to it, and we have to get out of all of ['Soldiers'] and get to this, and it's just organized chaos." Sagan Rose: "But it's so organized that it's not chaos! Depending on where you are in the line, there's red and green dresses. This jacket has really simple snaps that really get us in and out, because the change is so fast getting into it and it's choreographed getting these off [on stage]. It could be a little stressful if it wasn't so easy. It's kind of fun because, you know, we're human, and there are wardrobe malfunctions. So if someone's having trouble getting out of their coat, because we do get sweaty and things stick to you... Raley Zofko: "We stand next to each other in this number, too. Which is so funny because I'm so tall and you're so..." perruques cheveux naturelsSagan Rose: "Short. You can say it." Raley Zofko: "You're not as tall as I am. We've had the 'take the jacket off!' emergencies where you're praying the girl behind you can hear you and help you remove it." Racked: Is this where these little guys belong, fastened on the jacket? Sagan Rose: "These are the earrings, and they're there for the changes. We put them on the collar just to make it easy. You know where everything is — I know where to reach for my earrings even when I'm not looking. This is my last step of getting dressed." Racked: Is there ever any issue with the heavy makeup? Are you ever getting something on and you just take your face off on your dress? Sagan Rose: "It happens. We're sweating, we're working hard, and it gets hot underneath those lights. So occasionally, there's white fur near our face and we do get makeup on them, but wardrobe can handle something like that in a snap and by the next show it's clean." Sagan Rose : "So we go from glamorous, sparkly, sassy

Rockettes to this." Raley Zofko: "This is such a crowd pleaser, actually. This is one of my favorite numbers to perform, too. We get to go through the audience this year, which is so cool because we're dancing and stepping all jolly and you get to look at an audience member right in the face and say 'So be good, for goodness sake!' And some of them are freaked out, and some of them love it. This costume is awesome." Sagan Rose: "Everyone thinks that this is a real fat suit, like padded fat. But it's not — it's like a harnessed wire inner tube. We fit right in there and there's no padding down here. Everyone is really surprised that we're all jumping with that. It's nice that there is freedom in this, because we are doing such big movements. It's not necessarily pressed up against our bodies, so we can still move and jump around." Raley Zofko: "The thing that I want to point out here is the wig department — because we kind of get a little messy in our number, they curl our hair and fix this after every performance to make our Santa beards look real and authentic." Racked: Tell us about the space we're in right now — there are a lot of costumes in here. Raley Zofko: "This is the nap space, and lots of changes happen back here. The ensembles are back here, the Rockettes are back here — this is the largest space that we have to change." Sagan Rose: "There can be anywhere from ten to forty [costume] people back here." Raley Zofko: "We have about ten costume changes, and that's just as much choreographed backstage as it is on stage." Racked: Are you just throwing things off and leaving them in a pile for people to handle so you can get back out there? Sagan Rose: "We each have a spot that one or two girls will go to, and there's one dresser to about two girls. We have amazing, amazing dressers. As soon as we come off stage, we're running, and we know exactly where we're going, we know who to look for. It's even choreographed how, if we're changing together, I'll do my earrings first and my dress second and my shoes third, and she'll do her shoes first and her dress second and her earrings third." Raley Zofko: "It's as organized as a [quick] costume change can be." perruques cheveuxRaley Zofko: "This was a newly designed costume by Greg Barnes in 2014. There used to be a rag doll dress that was longer and less form-fitting, and this is cinched at the waist and shorter. And we have the cutest red-and-white striped tights. And underneath that, we have our custom-designed bloomers that I absolutely adore." Sagan Rose: "I wish I could purchase them at a store — they're that cute." Raley Zofko: "We have our glasses, and we have our wigs. This is a wire material that fits right on top of your head." Sagan Rose: "And they are actually pretty light on our heads. We keep the wig caps [from 'Dancing Santas'] on for that." Raley Zofko: "And then we have our Mary Jane tap shoes, which are also miked." Sagan Rose: "We charge the '12 Days of Christmas' tap shoes and these tap shoes after each show, just to make sure." Raley Zofko: "It's so much fun to be a rag doll and get to dance and make funny faces at your friend and look at the audience and blow them kisses." Sagan Rose: "A lot of us come up on the pit of the stage so we are literally this close to the audience, and there will be little kids in the front being like 'Oh my gosh!' They don't know what is happening, their minds are blown, so it's fun to play with them." Racked: You two are seasoned pros at eight and nine years. Has anyone in this cast been around for longer?

Raley Zofko: "There are girls that have been doing it for 16 years that are still in the line!" Racked: Do you have a memory of a favorite show that was a little bit out of the ordinary? Raley Zofko: "There's a gold cast and a blue cast, and I just transitioned from the gold cast." Sagan Rose: "The blue cast is all the morning shows. while the gold cast is all the evening shows." Raley Zofko: "But the gold cast hasn't been doing opening night — this year, when I transitioned to the blue cast, I got to do opening night. That was literally spectacular because there is just such an energy on opening night that I've never felt before. I don't really get nervous anymore. I've done it a lot, and the show is very similar in the ways it changes [from year to year]. I focus on the changes so that I know exactly what to not mess up on, or try to not mess up on. But I've never felt that much energy, love, and support. We had the other cast in the theater watching us, too." lace front wigsSagan Rose: "It was the best crowd I've had in eight years. I felt like a rock star." Racked: What has it been like to perform on this huge world stage, and how is it different to perform elsewhere? Sagan Rose: "Well, to me, I feel like Radio City is my second home. I feel so comfortable on stage and I feel like we all have a bond, especially during the holidays, because a lot of us are from different places and don't have families here. I just feel so at home and so at peace on this stage. [But] when we do travel and perform outside, it's always a nice, different energy that you get." Raley Zofko: "It might be a little bit nerve-wracking in a different way, but it's just as exciting. It's just different — you can't really compare Radio City to outside venues because there's that sense of comfortability on this stage." Sagan Rose: "This is one of my favorites to wear — like '12 Days of Christmas,' the legs are highlighted. With this design, they really wanted to emphasize that every snowflake, like every Rockette, is different, but we come together to make a beautiful snowstorm. So there are six designs of this costume in six colors. All of these straps [on the top] are the biggest change."

Raley Zofko: "On my purple costume, I don't have any of these straps in the front at all. And then we have multiple cuffs and ribbons with rhinestones, and everything is covered in Swarovski crystals. Like what Sagan said, every Rockette is different, and every costume is different, and that's what they try to do with this design. And I think it's so gorgeous. On stage, it's beautiful — with the choreography in the mix, we're beautiful snowflakes dancing in a snowstorm." Sagan Rose: "Linda Haberman was the choreographer for this, and she really emphasized that she really wanted to bring our individual personalities to the stage and celebrate that. Because when you think of the Rockettes you think of a big group of women, but we all are different and have different personalities and different ways that we dance. So it's a really nice number to perform." Raley Zofko: "And then on our LaDuca shoes, the color is painted to match our tights, and the heels have Swarovski crystals on them." Sagan Rose: "This heel is different than our other ones, because it's about a half inch higher to continue the line of the leg. It's a leggy costume." cosplay wigsRacked: What advice would you give to Rockette hopefuls? Sagan Rose: "Taking ballet is very important for dancers, because if you have that good technique background, it will show in anything you do." Raley Zofko: "Tap is very important, too. All versions and styles of dance are important for Rockettes because we are proficient in all of it. I would say take as many classes as often as you can and focus on your technique." Sagan Rose: "And any job, especially in the performing arts industry, is so specific in what they need. So one year, they might need a tall girl, or they'll need a shortish girl for my spot. I think it's perseverance — If you have a goal, don't ever take no for an answer." Raley Zofko: "I would finish that off with dream big, and don't ever lose sight of your dreams. I'm from a small town in the very tip of Alabama and there's not very much dance and entertainment and theater down there. So when I first started dancing, I didn't necessarily know what was out there. And it was just once upon a time — Sagan said she saw the Rockettes at the Macy's Thanksgiving Day Parade and so did I — and I thought, 'That is glamorous, that is beautiful. They are dancing, and I dance.' And it just became a tiny little dream that grew into a big dream, and now it's my life. It's just so unbelievable that it actually came true."